REGULAMIN TUTORINGU w Zespole Szkół Informatycznych w Słupsku
"Wydobywamy to, co ukryte"
§ 1. Wykorzystanie pojęć w Tutoringu
Tutoring to metoda pracy z uczniem, podopiecznym, młodym człowiekiem, która polega na cyklu spotkań i rozmów jeden na jeden. Celem tych spotkań jest rozwój ucznia lub młodego człowieka na wielu obszarach jego życia. To proces w trakcie którego, poprzez kontakt i relacje z tutorem, uczeń rozwija swoje skrzydła i zaczyna samodzielnie i odpowiedzialnie działać, w oparciu o samoświadomość swoich mocnych i słabych stron.
Tutor natomiast to osoba, która dysponuje większym doświadczeniem, wiedzą, dojrzałością i w sposób partnerski dzieli się tym z uczniem; tutor stawia wyzwania, zadaje trudne pytania, wytycza szlak poszukiwań, pomaga wydobyć potencjał, wytycza cele i motywuje do ich osiągnięcia, przyczyniając się w ten sposób do zmiany czyli rozwoju młodszego partnera.
Tutorial to spotkanie dwóch osób, tutora i podopiecznego (ucznia), w trakcie którego odbywa się rozmowa tutorska, która ma charakter dialogu motywacyjnego. Rozmowę tę cechuje autentyczność i szczerość, możemy ją porównać do interakcji i dialogu bardziej niż do nauczania lub edukowania.
§ 2. Cel Tutoringu
Głównym celem tutoringu w Zespole Szkół Informatycznych w Słupsku jest rozwinięcie potencjału uczniów zarówno w sferze naukowej, jak i osobistej. Zależy nam, by podopieczny rozwinął się na wielu obszarach swojego życia, takich jak m.in: umiejętności, zainteresowania, intelekt, potencjał (talenty, mocne strony), kompetencje interpersonalne, zawodowe, osobowość, charakter, postawy, wartości i przekonania - tak by stał się odpowiedzialnym, samodzielnym, niezależnym, dojrzałym, bardziej doświadczonym i bardziej wartościowym człowiekiem.
§ 3. Założenia Tutoringu
- Spotkania nauczyciela - tutora z uczniem - podopiecznym mają charakter indywidualny i nie są zajęciami dodatkowymi z danego przedmiotu.
- Do/powolność - optymalny tutoring możliwy jest wówczas, gdy obie strony (tutor i podopieczny) wyraża wolę spotkania, rozmowy, współpracy.
- Tutor pomaga uczniowi wyznaczyć cel działań, zgodny z zainteresowaniami i predyspozycjami ucznia, tak by działania te wzbogacały ucznia, rozwijały jego wiedzę, umiejętności i kształtowały system wartości.
§ 4. Ogólny plan spotkań Tutorskich
- W szkole nauczyciele - tutorzy tworzą tzw. Zespół Tutorów. Liderem zespołu tutorów jest tutor - dyrektor szkoły Pani Monika Stępnik (koordynator).
- Jeden Tutor może mieć pod opieką od jednego do dwóch uczniów na jeden semestr szkolny.
- Tutorzy proponują zajęcia w klasach 1, 2, 3 liceum oraz technikum, przedstawiają założenia tutoringu również na spotkaniu z rodzicami uczniów, rozdają przygotowane ulotki, prezentują metodę także w mediach społecznościowych, następnie chętni uczniowie wypełniają formularze wstępne pt. "O sobie" i dokonują wstępnego wyboru Tutora.
- W przypadku /paku zainteresowania metodą tutoringu do programu mogą także przystąpić uczniowie klas maturalnych.
- Na podstawie otrzymanych formularzy tutorzy ogłaszają listę przyjętych w pierwszej kolejności na tutoring oraz listę oczekujących.
- Po uzyskaniu akceptacji ucznia i ewentualnie rodziców tutor wspólnie z podopiecznym ustala cele rozwojowe i planuje działania (na najbliższy semestr roku szkolnego, cykl spotkań to od 6-8 łącznie). Przed przystąpieniem do programu każdy podopieczny musi dostarczyć zgodę rodzica na udział w tutorialach.
- Uczeń realizuje plan działań.
- Tutor monitoruje działania ucznia.
- Uczeń wspólnie z tutorem dokonują ewaluacji działań.
- Wnioski z ewaluacji cząstkowych są przekazywane liderowi Zespołu Tutorów.
§ 5. Szczegółowy kontrakt tutorski
- Uczeń wypełniając formularz może zaproponować nazwisko tutora, z którym chciałby odbywać spotkania (sylwetki tutorów znajdują się w zakładce Kącik Tutoringu na stronie internetowej szkoły: www.zsi.slupsk.pl ).
- Dopuszczalna jest możliwość zmiany tutora; przy takiej zmianie podopieczny musi uzgodnić z innym tutorem jego przejęcie. Zmiana, o której mowa nie może być dokonywana częściej niż raz w semestrze.
- Tutorzy po zapoznaniu się z pracami i propozycjami uczniów dobierają pary: tutor - uczeń. Uczniowie do/powolnie decydują się na spotkania tutorskie i podjęcie, realizację oraz ewaluację działań.
- Udział w tutorialach nie ma wpływu na oceny z przedmiotów, natomiast może obejmować treści edukacyjne.
- Cele, które realizujemy, są ambitne, ale możliwe do osiągnięcia przez ucznia.
- Spotkania tutorskie odbywają się raz w tygodniu w wymiarze 45 minut. Jeśli jest to konieczne, mogą odbywać się rzadziej albo częściej, ale w proporcjonalnie wydłużonym czasie.
- Uczeń i tutor do/pze przygotowują się do spotkań, by maksymalnie wykorzystać swój czas.
- Spotkania rozpoczynamy i kończymy punktualnie.
- Odnosimy się do siebie z życzliwością, szacunkiem, zaufaniem.
- Współpraca tutora z uczniem ma charakter poufny i funkcjonuje tylko w relacji tutor - uczeń - rodzice (jeśli uczeń nie jest pełnoletni); odstępstwo od tej zasady jest możliwe jedynie w przypadkach, gdy uczeń (podopieczny) może wejść w konflikt z prawem lub podejmuje działania ryzykowne, zagrażające zdrowiu lub życiu.
- Odpowiedzialnie realizujemy zadania wynikające z realizacji celu, ale nie zmuszamy do podejmowania działań w/pew naszej woli.
- Nasze spotkania przebiegają w przyjaznej i pogodnej atmosferze, cenimy poczucie humoru.
- Pracujemy wykorzystując różne metody dostosowane do celu i charakteru działań.
- Tutor może prosić ucznia o konkretne zadanie do wykonania między kolejnymi spotkaniami.
- Uczeń działa samodzielnie, a na spotkaniach rozmawia z tutorem o przebiegu i efektach działań, a także prezentuje swoje dokonania.
- Tutoring zawsze doprowadza do zmiany, obie strony mogą zobaczyć jej wymierne efekty. Wartością tutoringu jest proces, droga dochodzenia do celów.
- Tutorzy spotykają się na spotkaniach organizowanych przez szkolnego lidera Zespołu Tutorów.
§ 6. Korzyści z Tutoringu
- tutor ma czas zarezerwowany tylko dla konkretnego podopiecznego i traktuje go jako indywidualność
- uczeń na spotkaniach /dzięki testom, ćwiczeniom, zadaniom/ może poznać swoje uzdolnienia i predyspozycje, ale także i słabsze obszary, nad którymi warto pracować, co ułatwia planowanie dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej
- tutor może pomóc uczniowi w wyznaczaniu celów na przyszłość oraz towarzyszyć w ich realizowaniu
- długotrwałość efektów
- uczeń ma pomoc i warunki do wszechstronnego rozwoju pod okiem mądrego dorosłego