Uczeń zdolny
Program pracy z uczniami zdolnymi
"Dajcie mi punkt podparcia, a poruszę Ziemię" - Archimedes
ZESPÓŁ DO SPRAW UCZNIÓW ZDOLNYCH (PROGRAMY, INNOWACJE, KONKURSY....)
PROGRAM PRACY Z UCZNIAMI ZDOLNYMI
Spis treści
I. Wstęp.
II. Charakterystyka programu.
III. Charakterystyka sylwetki ucznia zdolnego.
IV. Cele programu.
V. Zadania szkoły.
VI. Metody i formy pracy z uczniem zdolnym
VII. Zadania nauczycieli z uczniem zdolnym
VIII. Efekty.
IX. Ewaluacja programu.
I. WSTĘP
Wiele badań wskazuje, że wysoki procent uczniów zdolnych nie wykorzystuje w pełni swoich możliwości umysłowych w nauce szkolnej.
Dlatego należy rozwijać i poszukiwać takich talentów, czasami ukrytych.
Praca z uczniem zdolnym jest często ograniczona podczas lekcji.
Nauczyciele muszą stosować inne, różne formy i metody pracy, aby taki uczeń nie zniechęcił się, lecz pracował dalej nad swoim rozwojem.
II. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Praca z uczniem zdolnym stanowi w wielu wypadkach wyzwanie dla samego nauczyciela, który musi uwzględnić fakt stawiania wyższych wymagań uczniom szczególnie uzdolnionym, ale musi też dostosować się do wysokich wymagań i oczekiwań ze strony tych uczniów.
Kluczem do sukcesu w tym zakresie jest oczywiście osobowość nauczyciela, jego wiedza i entuzjazm, ale jego osamotnione działania nie mogą być w pełni efektywne, lecz stanowić muszą fragment zorganizowanych działań szkoły ukierunkowanych na pracę z uczniem zdolnym.
O potrzebie podejmowania dodatkowych wysiłków, by uczniowie szczególnie uzdolnieni zostali objęci opieką, muszą być przekonani wszyscy nauczyciele. Stąd niezbędne jest podjęcie szerokich działań wypracowanych przez szkołę, by rozpoznać zdolności uczniów, utwierdzić ich w przekonaniu o posiadaniu określonych predyspozycji i wskazać możliwości rozwoju i odniesienia sukcesu.
Program ma na celu pomoc uczniom zdolnym w osiągnięciu sukcesów w życiu szkolnym oraz środowisku lokalnym. W celu podniesienia jakości pracy szkoły w zakresie doskonalenia pracy z uczniem zdolnym w nauce proponuje się podjęcie zorganizowanych działań w następujących kierunkach:
Wskazówki do stworzenia uczniom warunków do myślenia twórczego:
III. CHARAKTERYSTYKA SYLWETKI
Ucznia zdolnego charakteryzuje:
Pomocne w prawidłowym rozpoznawaniu i wyławianiu uczniów odpowiadających tym kryteriom jest baczne obserwowanie takich cech jak:
IV. CELE PROGRAMU
Cele główne:
Cele szczegółowe - to przede wszystkim uzyskanie lub podniesienie umiejętności:
V. ZADANIA SZKOŁY:
VI. METODY I FORMY PRACY
Metody pracy z uczniem :
W pracy z uczniem stosujemy odpowiedni sposób prowadzenia lekcji metodami aktywnymi np. metodą projektu, problemową, warsztaty, burza mózgów. Służą temu również:
Trudności pojawiające się w pracy z uczniem zdolnym. Sposób przejawiania wyjątkowości przez ucznia zdolnego bywa przykry zarówno dla jego kolegów jak i nauczyciela. Uczniowie ci :
Formy pracy z uczniem zdolnym:
VII. ZADANIA NAUCZYCIELI
Praca nauczycieli z uczniem zdolnym:
VIII. SPODZIEWANE EFEKTY PRACY:
IX. EWALUACJA: