Szkoła Logicznego Myślenia
Na przełomie października i grudnia 2020 nauczyciele matematyki wzięli udział w kursie „Rozwijanie logicznego myślenia u dzieci w szkole/placówce oświatowej” organizowanym przez Olimp – Placówkę Doskonalenia Nauczycieli w Gdańsku. Każdy z trzech bloków szkoleniowych był zakończony testem, którego warunkiem zaliczenia był wynik minimum 80% poprawnych odpowiedzi – to zadanie jako pierwsze zakończyło się sukcesem dla Pani Marysi Lelakowskiej, Moniki Skwarek oraz Agnieszki Kałuży-Horbaczewskiej.
Kolejne zadania należały do uczniów. Młodzież Zespołu Szkół Informatycznych i Szkoły Mistrzostwa Sportowego pod czujnym okiem nauczycieli w miesiącach od października do grudnia 2020 roku wykonywała wybrane przez siebie zadania w ramach ogólnopolskiego projektu Szkoła Logicznego Myślenia. W projekcie uczestniczyły następujące oddziały: 1 LO SMS, 2 A LO SMS, 2 B LO SMS, 2 A MLO, 2 A PLO, 1 TW, 2 A LSP, 2 B LSP, 3 A LSP, 3 B LSP, 2 B MLO; A TW, 2 B TW, 2 C TW, 3 TW, 2 D PLO. Każdy uczestnik mógł wykazać się kreatywnością, pomysłowością, swoim indywidualnym podejściem do tematu. Obszar wykonania pracy posiadał dużą dowolność, tzn. młodzież oprócz kilku konkretnych warunków zadania miała ogromne pole do ich realizacji. Każdy uczeń mógł dostosować tematykę projektu do swoich zainteresowań, swojego hobby, łącząc przy tym świat matematyki z codziennymi obowiązkami. Bo przecież królowa nauk jest wszędzie, ukazanie jej w różnych sytuacjach stanowiło jedynie dodatkowe kryterium. Prace były naprawdę przeróżne od fantastycznych kryminałów, thrillerów, opowiadań przygodowych po historie oparte na faktach autentycznych. Gry natomiast skupiały się głównie na wiedzy matematycznej, logicznej jak również podejmowały historię słynnych matematyków. Jakość wykonania większości prac projektowych była pełna podziwu, czy tworzą nam się nowi producenci gier matematycznych? Po powrocie do szkoły zespół nauczycieli matematyki planuje zorganizować Dzień Gier Matematyczno-Logicznych – wtedy na żywo będziemy mogli je zaprezentować i przetestować:-) Młodzież włożyła dużo pracy w przygotowanie prac konkursowych. Część uczniów pracowała w zespołach, co z pewnością nie było zbyt łatwe z uwagi na pandemię COVID. Realizacja zadań oprócz dobrej zabawy, ciężkiej pracy uczniów na pewno przyniosła zamierzone efekty, z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. Młodzież wykazała się dużą kreatywnością, nietuzinkowym podejściem do tematu, twórczą postawą oraz często niekonwencjonalnym podejściem do zadań. Poniżej przedstawiamy wybrane prace. Zapraszamy do lektury:-)
Zadanie nr 1 Zgłaszanie swoich przedstawicieli do udziału w kursie „Rozwijanie myślenia logicznego u dzieci w szkole/placówce oświatowej”, który w okresie od 01.10.2020 r. do 01.12.2020 r., przeprowadzi w formie e-learning Olimp – placówka doskonalenia nauczycieli (zadanie obowiązkowe).
Zaświadczenia potwierdzające ukończenie kursu przez szkolnych koordynatorów działań
Zadanie nr 2 Przygotowanie matematycznych/logicznych opowiadań przy pomocy przygotowanych przez nauczyciela liczb, działań pojęć.
Prace wykonane przez uczniów Pani Marii Lelakowskiej:
Prace wykonane przez uczniów Pani Moniki Skwarek:
Prace wykonane przez uczniów Pani Agnieszki Kałuży – Horbaczewskiej:
Zadanie nr 3 Opracowanie w ramach poszczególnych klas, autorskiej gry logicznej.
Prace wykonane przez uczniów Pani Agnieszki Kałuży-Horbaczewskiej:
Chińczyk matematyczny
Zasady gry:
Chronologiczna układanka potęg i logarytmów
Gra ma na celu naukę i odgadywanie rozwiązań. Zestaw zawiera 18 klocków.
?-pod znakiem zapytania ukryte są odpowiedzi, należy odsłonić karteczkę, aby sprawdzić odpowiedź.
Po zakończonej grze zaleca się ułożenie dowolnego spadającego domina, z ułożonych właściwie klocków.
Kto pierwszy ten lepszy
Gra zawiera: 4 pionki, kostkę, planszę, 30 kart z zadaniami.
Pola:
Liczba graczy: 2-4
Zasady
Matematyczne kostki
Gra zawiera: 2 kostki do gry (1 x zwykła, 1 x kolorowa), książeczkę z zadaniami, zasadami gry i rozwiązaniami.
Książeczka z zadaniami, zasadami gry i rozwiązaniami.
Matematyczny geniusz
Instrukcja
Celem gry jest jak najszybsze dotarcie do mety.
Na początku każdy gracz otrzymuje kartkę na obliczenia. Można wziąć również kalkulator.
Gracze rzucają kolejno specjalną kostką, i idą wyrzuconą ilość pól.
Pola na planszy oznaczone są kolorami (poziomami trudności).
Stając na pole z danym kolorem bierzemy karteczkę z takim samym kolorem. Mamy za zadanie prawidłowo odpowiedzieć na treść karteczki.
Na każdą turę po wzięciu karteczki zawodnik ma 2 minuty na podanie prawidłowej odpowiedzi.
W przypadku gdy czas minie lub gracz poda złą odpowiedź zgodnie z kolorem kartki:
Gra kończy się gdy 2 z 3 graczy dotrze do mety
Prace wykonane przez uczniów Pani Moniki Skwarek:
Matematyczny labirynt
Zawartość gry:
Cel gry:
Celem gry jest jak najszybsze pokonanie labiryntu. Po drodze znajduje się wiele pól, które utrudnią ci dojście do mety. Osoba, która pierwsza przekroczy metę wygrywa!
Jak grać:
Znaczenie pól:
Matematyczny cel